۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۹

روز نهج البلاغه

19 رمضان روز ضربت خوردن حضرت امام علی علیه السلام و روز نهج البلاغه
روز نهج البلاغه
نَهجُ البَلاغه، برگزیده‌ای از سخنان و نوشته‌های حضرت امیرالمومنین است که توسط سید رضی در اواخر قرن چهارم گردآوری شده است، گروهی از علما به دلیل محتوای غنی و پر بارش، «اخ‌ القرآن» یعنی برادر قرآن نامگذاری کرده اند.این کتاب شامل خطبه‌ها، نامه‌ها و جملات کوتاه مولا امیرالمومنین است، که به اعتقاد برخی از بزرگان بعد از قرآن کریم  و احادیث نبوی، مهمترین منبع شناخت دین اسلام است. 

بخش بندی های نهج البلاغه

خطبه ها: اولین بخش نهج‌البلاغه منتخب خطبه‌های امام علی(ع) است که شامل ۲۴۱ خطبه می‌شود. محتوای کل خطبه‌ها شامل موضوعات خداشناسی، شناخت جهان، پیدایش عالم، طبیعت انسان، امت‌ها و حکومت‌های نیکوکار و ستمکار است که منظور امیرالمومنین از  بیانکردن آنها تبیین و تشریح علوم طبیعی و جانورشناسی یا نکته‌های فلسفی یا تاریخی نبوده است، بلکه منظور ایشان درک از  خداشناسی و مسائل مهم اسلامی است. خطبه‌های شقشقیه، غراء و متقین، مهم‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه معرفی شده‌اند.
نامه ها :  ۷۹بخش دارد که شامل ۱۲ وصیت‌نامه، سفارش و بخش‌نامه و ۲ فرمان، یک دعا، یک پیمان‌نامه و ۶۳ نامه مکتوب است. نامه‌های نهج‌البلاغه که مخاطب آن، بیشتر کارگزاران حکومتی، فرماندهان نظامی و ماموران مالیاتی بوده اند، به مسائل حکومت‌داری و نحوه تعامل مسئولان حکومتی با مردم پرداخته است. مضمون نامه ها به گونه ای است که، نظر می‌رسد نامه‌ها را پدری مهربان و دلسوز برای فرزندان خود نوشته است. معروف ترین نامه ها می توان به نامه به امام حسن(ع)، نامه‌ی به مالک اشتر و نامه به عثمان بن حنیف اشاره کرد.
کلمات قصار: شامل ۴۸۰ کلمه است.برگزیده سخنان حکمت‌آمیز امیرالمؤمنین(ع)، پندها و نیز پاسخ پرسش‌ها و گفتارهای کوتاه حضرت علی(ع) در این بخش آمده است.
«هرگاه خدا بنده‌ای را خوار دارد، او را از (آموختن) علم برکنار دارد.»
«هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش نه پشتی تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش دوشند – چنان زی که در تو طمع نبندند.»
«بهترین کارها آن بود که به ناخواه خود را بدان واداری.»
«کارها چنان رام تقدیر است که گاه مرگ در تدبیر است.»
«زبان تربیت نشده، درنده ای است که اگر رهایش کنی می گزد.»
«ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است و از او ناتوان تر آن که دوستان خود را از دست میدهد.»
«عاقل کسی است که هرچیز را در جای خود قرار می دهد.گفته شد:جاهل را توصیف بفرما.فرمود توصیف کردم.»

روابط عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران
کد مطلب : ۱۷۲۰
نام شما
آدرس ايميل شما